Saturday, June 11, 2016

Junior distriktsmästerskapen i tyngdlyftning. 12 åriga Arja Genot berättar om sin dag.

Jag har fått förmånen att vara med och träna Arja Genot i tyngdlyftning. För lite mindre än ett år sedan lyckades jag övertyga denna 12 åriga tjej som redan tävlar i styrkelyft att ge tyngdlyftningen en chans. Denna lilla talang som jag så opartiskt verkligen tycker hon är blir bättre och bättre varje gång jag träffar henne. Hon krigar på, nästan varje dag, tillsammans med sina föräldrar i Bollhusets svettiga lokaler där Lunds TK håller till och gör alltid sitt bästa när man ber henne om något. Hennes mamma Justine Jacot är en etablerad styrkelyftare som går under namnet The Swiss tank och hennes pappa Emmanuel J. Genot som förövrigt driver bloggen The older avocado finns där och coachar dem hela tiden. 
Stöt under serie 3 i Landskrona


För någon helg sedan var vi på ungdoms DM i Vinslöv i tävlade, Arjas andra tyngdlyftningstävling någonsin. Resultatet vi fick med oss var helt fantastiskt, tre guld och ett personbästa i stöt. Guld i rycket, guld i stöten och guld i totalen med resultatet 27 kg ryck och 43 kg stöt. Eftersom vi har fått höra att denna lilla, kramgoa och superstarka tjej inspirerar fler än mig så bad jag henne skriva sin egen version av hur tävlingen gick till. Resultatet kan ni läsa här nedan.


Lördagen den 28 maj var jag med i en tävling.  Vi fick vakna tidigt för tävlingen var i Vinslöv och vi bor i Lund. Det tog ungefär en timme att åka dit. När vi var framme gjorde vi inte jätte mycket för vi väntade på att jag skulle väga mig. När jag hade vägt mig satte vi oss och åt och lite sånt. Lite senare började jag med min uppvärmning för ryck (skulle öppna med 25kg). Då insåg vi att jag var själv i min viktklass. Sen gjorde jag mina ryck 25kg, 27kg och missade 30kg men det gick bättre med stöten för jag gjorde pb med 43kg. På slutet delade de ut medaljer. Jag fick guld men det var för att jag var ju ensam i viktklassen under 53kg. -  Arja Genot

Guld, guld och guld.
Stoltaste coachen.


No comments:

Post a Comment